Archive for August, 2011

Nå som jeg tenkte å lage meg en smoothie så tenkte jeg at det var like greit å dele den med alle.

Smoothien er relativt enkel og består av alt fra tre ingredienser til hva fantasien gjør det til. I dag bruker jeg fire ingredienser. 🙂

  • Tropisk fruktblanding (kan kjøpes på ICA og Meny vet jeg, sikkert fler)
  • Yoghurt
  • En god eplejuice
  • Ananasbiter (jentene liker at gutter spiser ekstra ananas 🙂 )

Start med å hiv inn litt tropisk frukt i blenderen. Deretter ananasbiter (om du vil ha dette, en halv banan fungerer også fint). Hel så på litt yoghurt. Fyll så på med eplejuicetil det fyller alt tommrommet mellom den fryste fruktene og kommer opp på samme høyde med yoghurten som ligger på toppen.


Sett så på lokket og start blenderen, fyll etter med litt eplenektar underveis om den blir for tykk 🙂

Etter noen minutter er den ferdig!


Selv har jeg kjøpt en del glass av type “mjød” på Ikea, og de er helt geniale. Rommer hele 0,7 liter om jeg husker rett…

Dette syns jeg er helt topp, og bruker det ofte på kvelden om jeg skulle bli sulten rett før jeg legger med. Veldig grei erstatning for å kutte vekk litt brød, og enda bedre om du til vanlig ikke er så veldig glad i frukt o.l.

Tips: Når du nærmer deg slutten med å blende alt sammen, kan du tilsette litt proteinpulver om du vil. Jeg har prøvd å tilsette dette fra starten av (Proteinfabrikken sin, jorbærsmak), og var ikke helt vellykket, den skummet en del og da ble hele smoothien noe oppblåst.

Jeg tar gjerne imot forslag til alternative smoothier! 🙂

PS: Jeg har prøvd å tilsette sprit, det fungerer FOR BRA. Spritsmaken blir borte og du tilsetter for mye. Det går rett i fletta…. Nuff said….

Advertisements

Sommeren er så godt som over og alt av timer er på plass igjen på Elixia. Selv har jeg alt kastet meg over favorittimene mine og tenkt noen tanker om hva jeg vil fremover.

En av mine første tanker var hvikene deler av kroppen jeg vil trene mest og hvordan. Min nye favoritt er helt klart ryggen, jeg syns en veltrent rygg er grisepen og det gir en fin holdning når man går og står. Veldig viktig er den også!
Maten har jeg ikke tenkt så veldig mye på, fortsetter å spise som vanlig (grovbrød, litt tunfisk hver dag, shake etter trening, lite pasta, osv)… Men inntaket må økes da jeg gikk ned i muskelmasse og fett i sommer. Fette skal ikke økes, men musklene 😉

Men før jeg kommer skikkelig i gang skal jeg til Tyskland en tur og besøke litt familie og teste ut couchsurfing som surfer. Jeg har bare hostet tidligere 🙂 Det blir skikkelig stas!

Jeg kom også over en liten motivasjonsfrase jeg så på fitnessnora sin blogg. Den føler jeg bare må dele videre.

A Little Motivation.
Pain doesn’t tell you when you ought to stop. Pain is the little voice in your head that tries to hold you back because it knows if you continue you will change.

Don’t let it stop you from being who you can be. Exhaustion tells you when you ought to stop. You only reach your limit when you can go no further.

– Unknown

Ønsker alle en super høst og masse treningsmotivasjon! 🙂 \o/

Ny InBody test utført

Posted: 2011/08/18 in Generelt

Da var ny test utført og sommerens dårlige samvittighet er satt på plass.

Resultatene var heldigvis ikke så ille som jeg fryktet. Jeg hadde heldigvis ikke lagt på meg fett som jeg hadde trodd pga min uregelmessige spising i sommer og veldig relativt jevnt inntak av øl. For å ikke snakke om all den usunne maten. Men min økte uteaktivitet som sykling og den sterke sola har gjort at muskelmassen min gikk ned med 800 gr. Dette må rettes på!

Mer om testen kan dere lese om i menyen til venstre eller ved å trykke her.

Alle har sin musikk som de trenger når dem trener. Selv har jeg en egen liten spilleliste som jeg hører på når jeg bruker salen for meg selv på Elixia. Her er en del gamle go’låter, men de får jaget meg opp slik at jeg vil gi det lille ekstra.

Spotify Link: spotify:user:wabby:playlist:0Z6k2LoYiV4CGGo7Yxzsdu
Spotify HTTP Link: Electronica

Favorittlåta av disse er uten tvil The Crystal Method – The Name Of The Game.

Hvilken musikk liker du å trene etter? Legg gjerne igjen en spotify link (eller Wimp). 🙂

Jeg ser til tider folk som har skulderproblemer som har fått beskjed av sin PT, fysoterapaut eller andre veiledere om å utføre denne øvelsen som illustrasjonen viser for å forbedre sin skulder etter en skade, betennelse eller lignende. Om den har stor dokumentert effekt, tviler jeg på. Den vil nok gjøre noe men jeg kan ikke skjønne at den skal være til store nytten.

Øvelsen er lett, du beveger skulderen minimalt og eneste muskelen du bruker omtrent er frontparti av skulder… Her er det mye som mangler, skulderen får ikke nok bevegelse til å bli varm, sirkulasjon er minimal og eventuelle avfallstoffer vil nok ta lang tid før de evt forsvinner. Jeg vil nesten tro at de dagligdagse oppgavene i hjemmet gir omtrent den samme nytten.

Jeg har ei søster som har så kraftig betennelse i skuldra at den har spredt seg inn i selve benet, hun skal jeg bruke litt som egen prøvekanin så fort hun får tid (bor langt vekke og er nybakt mor til to). Hun har i alle fall fått en bok om intu-Flow av meg, så håper hun prøver den litt.

Min anbefaling til personer med skulderproblemer er å starte rolig, da med mye bevegelse for å varme opp skuldera og øke sirkulasjonen. På denne måten vil eventuelle avfallsstoffer komme seg videre og skape mindre irritasjon (f.eks musesyke-syndromet med smerte inni hånd, håndledd og eller underside av arm er faktisk avfallsstoffer som har hopet seg opp).  Etter hvert ville jeg startet med litt belastning hvor man tar litt basic sving med clubbell, kettlebell eller evt en manual om ikke annet er tilgjengelig. Dette er med på å aktivisere mer av skulderen.

Alternativt kan man delta på noe som heter Flow-Fit, dette er en yogabasert styrketrening med bruk av kun kroppen. Den er basert på six degrees of freedom konseptet hvor kroppen kan beveges i seks retninger. Øvelsen lærer deg også om hvordan du skal klare å fordele din styrke og utholdenhet over tid. Ei som er med der jeg trener har faktisk en kraftig skulderskade men hun syns skuldera har forbedret seg veldig siden hun startet med Flow-fit. Det finnes mange eksempler på youtube, men mange varianter og nivåer. Nivå 2 er den jeg ville anbefalt.

Noen videoer
Fra ca midten av videoen:

Clubbell sving, kan også fint gjøres med en. Da skaper du også litt mer ubalanse slik at kjernemuskelaturen må jobbe mer. Denne mannen har utrolig mange bra videoer om du vil lære mer om clubbell. Disse øvelsene er også bra for ben, core og setemuskelatur.

Basic twohand swing med kettlebell. Denne trenger en del øving så spør noen i ditt treningsstudio for litt veiledning slik at du gjør det riktig.

Regner med noen vil være uenige med meg angående øvelsen, men det er det lov å være. Selv blir jeg i alle fall litt oppgitt av å se folk som blir gitt nettopp denne øvelsen.

You like dubstepping?

Posted: 2011/08/15 in Musikk
Tags: , ,

I det siste har jeg blitt mer og mer fan av dubstep og det finnes utrolig mange bra remixer og låter der ute. En av mine favorittsider er www.udubstep.com . Siden er ganske så ny, men her kommer det kontinuelig nye låter. I tillegg er alle gratis å laste ned! Kos dere 🙂

Vet du om andre fete sider, skriv dem gjerne i kommentarfeltet!

Jeg kan vel si med engang at jeg ikke har studert alt som finnes av nøkkelmerkede produkter. Men har alt sett at de nøkkelmerker alt fra pizza(!) til mager kalkun.

Enkelte nøkkelmerker er nok sikkert ok, poenget er jo at de skal merke det som er et “bedre alternativ”. Men så til poenget mitt som plager meg mest… Hvorfor er ikke egg merket? Finnes det et alternativ til egg? Svaret er vel nei. Egg er egg.
Joda, du kan finne alternativ mat/produkter som gir de samme tilskuddene, men det kan du med pizza og.

Den latterlige enkle grunnen til at de IKKE merker egg er fordi egg inneholder for mye energi iflg myndighetene. Egg er viktig (også bacon, for meg 🙂 ), spesielt om du er en aktiv person og ønsker å holde deg i form.

Så personlig ser jeg ikke på nøkkelmerket, men handler etter hva jeg har lyst på. Ser på næringsinnholdet, og tar meg et valg.

Les mer om egg her om du vil :).

Sliter du med motivasjon? Stopper du med en øvelse før du faktisk er helt tømt?
Da syns jeg du skal prøve en Gymboss. Denne intervall timeren er helt genial og har brukt den mer og mer på forskjellige øvelser og program jeg setter opp. Dette er en liten sak som du får kjøpt rett fra Gymboss og koster ca 130,- ferdig levert på døra. Ingen toll heller da den kommer under 200,- grensa.

Du kan bruke den til situps, pushups, squat, ja… Egentlig alt. Den er bare med på å tvinge deg til det lille ekstra. Selv bruker jeg den ved å sette opp to internvaller med X antall repetisjoner. Min favoritt er basert på en japansk treningsteknikk som viser seg og ha ekstremt god effekt. Det er 20 sekunder arbeid (timer 1), 10 sekunder hvile (timer 2), 8 repetisjoner.

For diverse tips til øvelser så sjekk ut www.bodyrock.tv . Denne dama er helt fantastisk og har utrolig mange øvelser som du kan gjøre uansett hvor i verden du skulle befinne deg. 🙂

Et lite eksempel: