Forelesning med Dag Viljen Poleszynski

Posted: 2011/10/05 in Generelt, Helse, Trening og kosthold
Tags: , , ,

I dag var jeg på forelesning om kosthold med Dag Viljen Poleszynski. Hovedagendaen var om lavkarbo, men jeg likte hvordan alt var vinklet og hvor saklig hele forelesningen var! Om man forholder seg til dette på en veldig moderat måte så har jeg trua på dette, virkelig!

Da jeg ikke er noen ekspert på dette på noen måte så vil jeg bare kort oppsummere min oppfatning av hva Dag hadde å si. I korte trekk så handler alt om å se tilbake til evolusjonsteorien om at vi var jegere, ikke nødvendigvis spiste 5-7 ganger om dagen og at vår hovednæring var fett, kjøtt, egg og fisk…. Mettet fett faktisk (animalsk fett).
Han gikk virkelig dypt inn i dette og kom innom problemer som insulin, diabetes, fedme og ikke minst våre kjære karbohydrater for å nevne noen. Mange har sikkert sin egen oppfatning rundt dette, men at fett forbrenner fett, det trur jeg på (rett fett vel og merke).

Jeg har alltid slitt med å sette tall på ting for å vite hva jeg skal forholde meg til. Hvor mye er mye karbohydrater, og hva er anbefalt vitamininntak i forhold til hva heledirektoratet mener.

For eksempel:

  • Helsedirektoratet anbefaler ca 250g karbohydrater, Dag anbefaler mellom 60-80g, maks 100.
  • Helsedirektoratet anbefaler også 5mg D-vitaminer, mens Dag anbefaler opp mot 150mg!

Kort oppsummert så har helsedirektoratet strekt seg så langt ned som mulig på “det sunne”, og det er for at det ikke skal være så vanskelig å oppnå det målet. Samme med karbo, der har de strekt seg langt mot øvre grense og litt til… Vi har jo en tendens å spise for mye av det pga måte varene er fremstilt på i dag.

Selv kommer jeg aldri til å leve slavisk etter alt de gikk igjennom, men jeg skal bruke det som pekepinne på enkelte ting jeg bør ha mer forkus på og andre ting jeg bør vike litt mer unna. Det er mye mer jeg kunne ha skrevet om her om det som ble sagt, men jeg velger å ikke gjøre det tilfelle det er noe jeg ikke har fått med meg helt korrekt 🙂

Min plan nå etter dette skal være enkel.

  • Tildels fortsette å spise som før med noen unntak.
  • Av kjøtt skal jeg gå litt ned på kylling og mer på koteletter, and og annen feit mat da de har mer mettet fett.
  • Begrense mitt karboinntakt til maks 100g, men prøve å holde meg mellom 60 – 80gram.
  • Mer mettet fett! Kolesterol er faktisk ikke farlig, men karbohydratene som ligger bak.

I tillegg til dette kommer jeg til å fortsette mitt vitamin- og proteininntak da jeg trener og at enkelte av vitaminene er vanskelige å få tak i via normal kost i Norge. Tillskuddene er som følger:

  • Proteinshake etter endt trening
  • D3 (135mg)
  • Omega-3
  • ZMA (Zink, magnesium, B-6)

Jeg skal også prøve å få i meg et glass med H-melk om dagen, noe jeg egentlig hadde kuttet ut da jeg trodde jeg hadde matallergi (men det var en bi-virkning av antibiotika for mange år siden).

Advertisements
Comments
  1. Ja, det var et knallbra foredrag. Fin kveld med masse folk! 🙂 Her er det publisert et klipp fra foredraget: http://blogg.lavkarbokosthold.no/?p=817

  2. wabby80 says:

    mm, helt topp! Skulle bare ønske at det ble lagt ut litt mer i etterkant. Foilene for eksempel.
    Hadde ikke noe å notere på når jeg kom og husker heller ikke forholdstallet han snakket om når det kom til fett, proteiner og karbohydrater for å ta et av mange ting jeg skulle ønske jeg husket 🙂

  3. Bente says:

    Forholdstallene var 1 del protein, 2,5-3,5 deler fett og 0,5-0,8 deler karbohydrater. Dette tilsvarer 40-60 g karbo pr dag. Skal høre med han om foilene kan publiseres på facebooksiden til KOS Agder.