Archive for August, 2012

Lite skryteinnlegg fra meg. Etter at turen til preikestolen ble gjennomført så snakket jeg med Keith hos BruteForce for å kjøpe en større bag. Han fikk sendt over noen bilder fra turen og jeg fikk en god rabatt på den nye sekken. Her om dagen fant jeg meg selv på forsiden. Syns det var kult! 🙂

Advertisements

I alle fall til en viss grad…. 🙂
«Hvorfor jogger du?», det er et spørsmål jeg har stilt mange ganger til folk som jogger og gjør ikke stort annet. Svarene kan variere fra «Fordi jeg vil holde meg i form», til «Jeg liker å trene»… Trene til hva? Svært få uten spesielle interesser kan svare på dette.

Så hvorfor går jeg så hardt ut mot joggere? Jo, fordi mange av dem gjør ikke annet enn å løpe. Da gjerne alt fra 3 til 20 km. Noen av dem tror til og med at dette vil hjelpe mot ryggplager, til en hvis grad, sikkert… for all trening er bedre enn ingen trening. Men der stopper det!!

Jeg er generelt en ikke jogger, hender jeg tar en tur, men ingen lange turer. Grunnen til dette er at jeg er glad i mine knær og jeg vil ikke ha en kropp til en langdistanseløper. Legger med et bilde fra OL i år hvor du har en langdistanseløper og en sprinter på 200 meter. Bare se musklene, eksplosivitet mot utholdenhet, slintrete og tynn kropp. Hva er penest? Jenter ser  enda verre ut på langdistanse. Har møtt noen joggere jeg syns har veldig tynne ben…

Jeg liker tanken om «survival», du må være rask, sterk og eksplosiv. Anta at en venn eller person ligger skadet i skogen og du treffer vedkommende og må få han / henne så fort som mulig vekk der i fra og tilkalle hjelp. Da trenger du styrke! Mer om tanken rundt «survival» kan du lese HER,  HER og HER.

Men fra litt ymse tankeganger til litt mer fakta. ..
Knær er skjøre om musklene rundt ikke trenes opp skikkelig og ingen vil ha dårlige knær. Vil du fortsatt jogge langt og «holde deg i form», så må du inkludere noen ekstra styrkeøvelser. Squats og (gående) utfall er veldig viktig. Hvorfor? Jo, du har fire viktige muskler rundt kneet ditt. Rectus Femoris, Vastus Lateralis, Vastus Medialis og Vastus Intermedius. Disse musklene vil aldri bli 100% aktivisert om du ikke tar dype knebøy (over 90 grader) og du vil kunne få skader i kneet, ikke minst så vil du aldri nå ditt fulle potensiale ved løping heller. Dette er VIKTIGE muskler for leddstabilisering!

Hva liker jeg? Jo, jeg liker eksplosiv trening med styrke. Helst hillsprint, annen sprint, og da kombinert med styrkeøvelser i intervallene. Jeg vil ikke se ut som en flis, men ha en god fysisk kropp! Dette er også med på å styrke kjernemuskelaturen og strekke med på å musklene i sete, bakside av lår og rygg… Noe som får bekken til å slappe mer av. Tøying er også viktig her.

Så… det var min moralprek om jogging. Jogg kortere, høyere intensitet og få med styrkeøvelser. Ikke glem squats og utfall.
Vurder også loaded carries (øvelser hvor man bærer tungt over en distanse), dette gir også god styrke i bena.

Takk for meg 🙂

For litt over en uke siden kom jeg på en måte som kanskje ville gjøre jogging litt mer spennende. Jeg hater jogging og har ikke jogget siden 1999. Siden det er så mange som har mast på meg om å jogge så måtte jeg finne på noe… Og da måtte jeg gjøre det «my way», og det er med «loaded carries» konseptet.
Valget ble tabata-jogging med en clubbell på 9kg. Jeg valgte en intervall som utgjorde 3 minutter som jeg skulle bruke til rask gange og ha clubbell på skuldra, og 2 minutter hvor jeg skal ta den i hendene og jogge.

Gikk opp i baneheia og tok to runder på drøye 35 minutter. Det var ufattelig tungt, men hver gang jeg måtte jogget så presset jeg meg mentalt med å tenke «bare et minutt til» osv… De tre minuttene med rask gange ga meg litt pust tilbake, men kroppen måtte jobbe med den ekstra vekta og bakkene. Igjen… fikk jeg noen rare blikk, hehe.
På vei hjem fra baneheia så gikk jeg gjennom ravnedalen. Det var helt tomt for folk der, så da tok jeg likeså godt to sett med swipes på hver arm. Nå er jeg støl i rompe og triceps 🙂