Archive for April, 2013

Clubbell og GymBossI dag har jeg funnet ut av at jeg skal introdusere månedens øvelse for gjengen jeg trener på lørdagene. Her skal jeg ta for meg en rekke mer avanserte funksjonelle øvelser der hver og en velger en de ønsker å fokusere på. Så bruker vi dagen på teknikk og kjøre flere runder på dette.

Målet er at man får en god teknikk og bra progresjon på denne øvelsen gjennom den måneden. Øvelsen skal de da jobbe med hver gang de er på trening slik at de får teknikken skikkelig på plass.

De kan fritt velge øvelsen selv, men jeg kommer nok til å vise en del øvelser også. Blant annet:

  • Turkish getup
  • Crosswalk
  • Longcycle
  • Snatch
  • Mill med Clubbell

Selv skal jeg gå inn for windmill og med håp å klare 15kg klubbe stabilt med både venstre og høyre arm.
Over tid vil jeg klare 5×5 med Bruiser (20kg), viktig å sette hårete mål!

Her ser dere mill:

Hvilken øvelse vil DU øve på?

Advertisements

Loaded CarriesJeg kan ikke si det ofte nok, men dette er en type øvelse som er fantastisk bra og utrolig undervurdert! Her skal dere prøve et program som jeg selv gjennomførte tidligere denne uka og som jeg fikk kjenne virkelig på kroppen. Både i form av puls, svette og ikke minst melkesyre i legger og setemuskulatur.

Først, finn deg en vekt du ønsker å ta med deg. Dette kan være alt fra to vektskiver (en i hver hånd for å skape balanse), kettlebells, klubbe, sandsekk på skuldra, eller rett og slett en vanlig sekk fylt med vannflasker eller tilsvarende.
Selv brukte jeg en sandsekk på 35Kg fra Bruteforce Training.

FarmersWalkSå, her er økta:

Oppvarming
Start med å gå 2-3km/t med 2 grader helling. Gå dette i 3-4 minutter. Deretter øk til 4 grader helling og 4km/t. Dette er din hvilefart og helling.

Økta
Start med å gå 4 grader 4 km/t i 1 minutt, Så:

  • Øk til 10 grader helling og sett farta til 5 -> 5,5 km/t, gå dette i 1 minutt
  • Øk til 15 grader helling og behold farta, gå dette i 1 minutt.
  • Sett tilbake til 4 grader helling og 4 km/t, gå dette i 1 minutt og fokuser på å få ned pulsen.

Gjenta disse punktene 6 ganger, slik at du har hatt 6 oppløp.
Når dette er gjort, sett fra deg vektene og gå rolig noen minutter. Rist godt av deg.

God økt!

HaglskadeHer vært litt stille her på denne fronten men skal nå oppdatere litt 🙂
Jeg har endelig fått dato på operasjon, og den blir i august. Vet ikke helt om jeg skal grue eller glede meg, for jeg vet hva som venter meg. All smerten, og den samme veien tilbake som jeg nettopp har jobbet med siste halve året. Men, det er for det beste, så jeg skal gå inn for det…

Prøvekanin

Det jeg ikke liker derimot, er at skaden jeg har pådratt meg er så sjelden at ortopeden jeg pratet med sa at jeg ville være en prøvekanin dersom han skulle gjøre jobben. Og han har operert skuldrer i 15 år. Så, kan ikke si at det er veldig betryggende… Men de sier at det er meget stor sjanse for å komme 100% tilbake igjen, så vi får håpe det beste. Skaden er av type “hagl skade”, du kan lese mer om den HER.

Status nå

Men hvordan går det med meg ellers? Joda, jeg får trent det aller meste. Hardt, tungt og også over hodet. Men på enkelte øvelser som krever lockout over skulder, og doble longcycle kan jeg bare glemme. Tukish Getup måtte jeg gå ned med mange kilo blant annet. Men jeg kan chins igjen uten smerte, så det var en stor glede for meg.

Selv er jeg glad for at jeg ikke har mistet motivasjonen min og bare «gunnet» på hele veien. Trent for det meste fire ganger i uken og følt meg bra… Og er ikke det det viktigste? Følelsen? Jo, det er det!