Archive for June, 2013

KolesterolEndelig fikk jeg testet kolesterolet mitt! Det gikk en periode i glemmeboka og når jeg husket det så hadde ikke det apoteket jeg gikk til slike tester. Men på fredag var jeg innom Apotek 1, de hadde ingen gjør-det-selv tester, men de kunne teste meg på stedet. Og det er jo bra, en digital tester er jo bedre enn noen fargekoder på et papir.

Testen landet på 4,01! Noe som er veldig bra, så med dette kan jeg si at lavkarbo eller rett lavkarboinspirert diett fungerer utmerket! Selv vil jeg si at min er lavkarboinspirert, jeg har enkelte ting jeg ikke klarer å styre unna, samt at Paleo og lignende blir litt for stramt for min levestil. Dessverre, er mye godt der!

Her er verdiene man kan forholde seg etter:

  • Kolesterolinnhold i blodet mindre en 5,0 mmol/L: Ideelt
  • Mellom 5,0-6,4 mmol/L: Lett forhøyet kolesterolnivå
  • Mellom 6,5-7,9 mmol/L: Moderat forhøyet kolesterolnivå
  • Over 7,9 mmol/l: Uttalt forhøyet kolesterolnivå

 

Så, for dere som lurer… Hvordan er kosten min? Jo, den baserer seg på litt prinsipper jeg har og noen små retningslinjer.

  • Spiser ikke pasta hjemme.
  • Reduserer brød og hvete inntaket. Spiser jeg brød så reduserer jeg antall skiver, og øker med pålegg.
  • Drikker ikke brus.
  • Drikker kun H-melk (mest fordi jeg synes det smaker best)
  • Bruker kun ekte smør, ingen med planteoljer. Dette for å redusere omega-6 opptaket.
  • Må ha en varmrett om dagen (tvangstanke), og den må ha kjøtt.
  • Styrer unna de fleste produkter som har dyttet inn soya. Velger rapsolje foran anytime. Dette er mer fordi jeg synes soya er fandens verk. Kikkoman o.l. som brukes til sushi og kinamat er ok, dette er behandlet på en slik måte at det ikke påvirker kroppen på samme måte.
  • Har aldri vært glad i kaker eller godteri. Skeier jeg ut, så er det med popcorn eller potetgull.

Enkelt? Ikke mange justeringer som skal til for at noe skal skje. I tillegg til dette så tar jeg 5.000UI med D-vitaminer daglig.

Advertisements